maandag 24 december 2012

Lezing

 

Hallo iedereen

Op maandag 19 november ben ik naar een lezing gegaan van Bert Vanderhaegen. Dit ging door in de aula van de KATHO in Kortrijk. Deze man is priester van het bisdom Gent. Hij kwam vertellen over de dood. Zijn mening is dat we te weinig bezig zijn met de dood. We denken er te weinig aan, zowel aan onze dood als aan de dood van een ander. Tegenwoordig is er medisch heel veel mogelijk, daardoor leven mensen langer. Bert Vanderhaegen vindt spiritualiteit heel belangrijk. Hij vindt dat we die goed moeten ontwikkelen om de dood ernstig te nemen. In het UZ van Gent komt hij elke dag in aanraking met de dood. Toen ik zijn lezing aan het volgen was vond ik dat meneer Vanderhaegen iets te pessimistisch was. Hij sprak over dood alsof we niet gelukkig mochten zijn. Hij zei dat de dood er vlug kan aankomen en dat men er moet bij stilstaan. Ik had het gevoel dat we alleen aan de dood mochten denken en niet meer aan de dingen waarmee dat we nu bezig zijn. Ik vond dat hij negatief was opgesteld.
Wat ik wel geleerd heb is het stilstaan bij de dingen die belangrijk zijn zoals familie, vrienden,... het is belangrijk dat je weet dat je ze hebt, zelf in de donkere tijden.
 
Kaja

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten