Mijn blog voor RZL
woensdag 16 januari 2013
Mens en medemens
Voor mens en medemens moest ik 3 casussen bekijken, 1 daarvan moest ik bespreken. Ik heb gekozen voor deze casus:
Taken te laat indienen:
Tijdens mijn opleiding heb ik zelf zeer veel taken moeten indienen. De docenten zeggen een datum tegen wanneer de opdracht moet ingediend worden. Ik weet dat het belangrijk is dat je de opdrachten op tijd indient, maar er kan toch altijd iets gebeurd zijn dat het niet mogelijk maakt om de opdracht in te dienen.
Ik vind het soms wel mag dat je een taak te laat indient, als je ziek bent en je hebt een briefje van de dokter of als je met problemen thuis zit. Maar wat ik wel belangrijk vind is dat je de docent vooraf verwittigd. Je kan altijd een mailtje sturen naar de docent met het probleem dat je hebt, ze zullen dat wel begrijpen.
Sommige docenten bekijken je werk niet meer en geven je een 0 voor je opdracht, dat vind ik persoonlijk niet echt een goede oplossing. Je kan toch altijd iets vergeten want niemand is perfect. In mijn vorige school werkten ze met een systeem dat ik zeer goed vond. Wie zijn taak niet op de afgesproken indiende kreeg maximum de helft van zijn punten, voor elke dag dat je het te laat ingaf kreeg je -1 of -2, zo kon je zelf tot 0 geraken. Maar je kreeg wel de kans om nog wat punten te krijgen en niet onmiddellijk een 0. Want als iemand een 0 krijgt voor een opdracht is dat zeer moeilijk voor op te halen en is die persoon niet meer zo gemotiveerd om te werken.
Dat is mijn mening.
Kaja
Mens en natuur
Ik vind dit een zeer goed gevonden liedje, en zeker door meisjes die jonger zijn dan mij. Je kan zien dat ze bezig zijn met de natuur en alles wat er in gebeurt. Ja kan zien in het liedje dat ze het jammer vinden van wat er allemaal gebeurd. Ikzelf vind het ook jammer van wat er allemaal gebeurt rondom ons, ik zelf doe soms acties mee voor de greenpeace, zo probeer ik ook de natuur een beetje te helpen.
Lisa, amy en shelley: Adem in, adem uit.
Joh doe met me mee en red
voor twee! Ooooh!
De ijskap op de noordpool smelt
Het klimaat is in de war
Het gat in de ozonlaag is belachelijk groot
Zal ik jou eens wat vertellen een sjaal in de zomer ziet er echt niet uit
Je hebt het flink verbruidt
Van het dak tot in het water
Voortaan met een bootje naar de zaak
Oe papa die was raak!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Blijf niet zitten ga staan, sta op!
Zet 'm op met z'n allen voor één
Want de aarde warmt op kom op!
Dit gevecht is echt we kennen geen stop
De hele wereld op z'n kop yeah!
Waar is het briesje
Je komt geen meter op je fietsje meer vooruit
Je waait je hempie uit
Welke bossen gaan we kappen
Alles wat er stond is nu al weg
Da's dikke pech!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Yeehhh yeh yeh yehhh
Want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Adem in, adem uit, doe het rustig aan
Adem in, adem uit
Adem in, adem uit, doe het rustig aan
Adem in, adem uit, neem een wijs besluit!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Adem in, Adem uit
Kom op!
Adem in, Adem uit
Iedereen!
Adem in, Adem uit
Adem in, Adem uit
De ijskap op de noordpool smelt
Het klimaat is in de war
Het gat in de ozonlaag is belachelijk groot
Zal ik jou eens wat vertellen een sjaal in de zomer ziet er echt niet uit
Je hebt het flink verbruidt
Van het dak tot in het water
Voortaan met een bootje naar de zaak
Oe papa die was raak!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Blijf niet zitten ga staan, sta op!
Zet 'm op met z'n allen voor één
Want de aarde warmt op kom op!
Dit gevecht is echt we kennen geen stop
De hele wereld op z'n kop yeah!
Waar is het briesje
Je komt geen meter op je fietsje meer vooruit
Je waait je hempie uit
Welke bossen gaan we kappen
Alles wat er stond is nu al weg
Da's dikke pech!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit, want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Yeehhh yeh yeh yehhh
Want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Adem in, adem uit, doe het rustig aan
Adem in, adem uit
Adem in, adem uit, doe het rustig aan
Adem in, adem uit, neem een wijs besluit!
Denk goed na over het bestaan
Neem een wijs besluit want voor je het weet is het echt gedaan
Adem in, adem uit
Adem in, Adem uit
Kom op!
Adem in, Adem uit
Iedereen!
Adem in, Adem uit
Adem in, Adem uit
Mens en lijden: extra
Ik heb een liedje dat ik zeer mooi vind en die zeker past bij deze thema.
Als jij er klaar voor bent
'k Heb aan je zijde gestaan
Mijn God, ik heb je graag gekend
Ik blijf nu hier jij gaat naar daar
En daar is niet zover van hier
We spreken af, ik weet niet waar
En daar ontmoeten we elkaar
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
Slaap zacht, je hebt het verdiend
Je vocht tot aan je laatste zucht
En ga, ga nu m'n vriend
En droom voor eeuwig opgelucht
Net zoals vroeger kom je wel terecht
Ik weet je vindt een thuis heel gauw
En ik herhaal wat jij me ooit hebt gezegd
In m'n hart blijf ik je trouw
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
En ik weet ik zou dankbaar moeten zijn
Maar precies daarom doet het zo'n pijn
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
http://www.youtube.com/watch?v=lVexlnUT2Aw
Kaja
Clouseau: Afscheid van een vriend
Alles is voorgoed gedaanAls jij er klaar voor bent
'k Heb aan je zijde gestaan
Mijn God, ik heb je graag gekend
Ik blijf nu hier jij gaat naar daar
En daar is niet zover van hier
We spreken af, ik weet niet waar
En daar ontmoeten we elkaar
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
Slaap zacht, je hebt het verdiend
Je vocht tot aan je laatste zucht
En ga, ga nu m'n vriend
En droom voor eeuwig opgelucht
Net zoals vroeger kom je wel terecht
Ik weet je vindt een thuis heel gauw
En ik herhaal wat jij me ooit hebt gezegd
In m'n hart blijf ik je trouw
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
En ik weet ik zou dankbaar moeten zijn
Maar precies daarom doet het zo'n pijn
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
Zonder jou tikt de klok even snel
Maar de tijden veranderen wel
Dus ik neem afscheid, jij moet nu gaan
Weet dat je in m'n hart altijd blijft voortbestaan
http://www.youtube.com/watch?v=lVexlnUT2Aw
Kaja
Mens en zingeving
Geluk...
Waar moeten we het zoeken? Dat weet niemand. Iedereen moet zijn eigen geluk weten te vinden in het leven. Voor iedereen is dit namelijk verschillend.
Sommige mensen moeten veel krijgen voor gelukkig te worden en anderen bijna niks.
Ikzelf denk dat geluk in de kleine dingen zit, dingen die heel kort duren maar die je zeer lang onthoudt. Dingen zoals een knuffel, een schouderklopje, samen zijn met vrienden,...
Geluk is een seconde die eeuwigheid wil zijn.
Waar moeten we het zoeken? Dat weet niemand. Iedereen moet zijn eigen geluk weten te vinden in het leven. Voor iedereen is dit namelijk verschillend.
Sommige mensen moeten veel krijgen voor gelukkig te worden en anderen bijna niks.
Ikzelf denk dat geluk in de kleine dingen zit, dingen die heel kort duren maar die je zeer lang onthoudt. Dingen zoals een knuffel, een schouderklopje, samen zijn met vrienden,...
Geluk is een seconde die eeuwigheid wil zijn.
Mens en zingeving
Wat is geloven? Wie of wat geeft zin aan mijn leven?
Ik leef in een gezin die wel gelovig is. Dat komt omdat we uit Polen komen, daar is het gelovig zijn zeer belangrijk. Vroeger ging ik elke zondag naar de kerk om de mis mee te maken. Nu als ik wat ouder ben doe ik dat niet meer, ik heb er geen tijd voor. Als ik tijd zou hebben zou ik het wel verder doen. Ik geloof in God, ik denk dat er leven is na de dood, maar ik geloof niet dat God de mens heeft geschapen. Wat ik nog zeer belangrijk vind in mijn leven is mijn familie en mijn vrienden. Dat zijn personen die ik graag zie en zeker kan vertrouwen.
Mijn beste vriendin heet ook zin aan mijn leven, met haar maak ik constant plezier, met haar kan ik de gekste dingen doen, met haar kan ik praten als ik het moeilijk heb. Maar zij kan ook altijd op mij rekenen!
Mens en Lijden
Als je iemand belangrijk uit je leven verliest, dan pas weet je wat lijden betekend.
Toen ik 6 was overleed mijn oma, het was een zeer grote schok voor mij omdat zij en mijn opa me eigelijk opvoedde toen mijn ouders naar België kwamen. Ik was iemand kwijt die zoveel betekende voor mij! Toen ik dan naar België verhuisde naar mijn ouders, overleed mijn opa ook. Dat was ook een enorme klop. Je zou denken dat ik nog te jong was om te beseffen wat er gebeurd was, maar dat is niet zo. Ik was er helemaal kapot van. In het begin had ik het heel moeilijk, een nieuwe omgeving, niewe taal (dat ik niet begreep in het begin), niemand dat ik hier kende en mijn grootouders die allebij gestorven waren op een korte tijd.
Nu is het al veel beter. Ik brand nu elk jaar een kaarsje voor mijn oma en mijn opa op de dag dat ze gestorven waren, als ik het kaarsje aansteek dan herdenk ik ze, en denk ik aan de fantastische tijden dat ik heb gehad met hun.
Kaja
Toen ik 6 was overleed mijn oma, het was een zeer grote schok voor mij omdat zij en mijn opa me eigelijk opvoedde toen mijn ouders naar België kwamen. Ik was iemand kwijt die zoveel betekende voor mij! Toen ik dan naar België verhuisde naar mijn ouders, overleed mijn opa ook. Dat was ook een enorme klop. Je zou denken dat ik nog te jong was om te beseffen wat er gebeurd was, maar dat is niet zo. Ik was er helemaal kapot van. In het begin had ik het heel moeilijk, een nieuwe omgeving, niewe taal (dat ik niet begreep in het begin), niemand dat ik hier kende en mijn grootouders die allebij gestorven waren op een korte tijd.
Nu is het al veel beter. Ik brand nu elk jaar een kaarsje voor mijn oma en mijn opa op de dag dat ze gestorven waren, als ik het kaarsje aansteek dan herdenk ik ze, en denk ik aan de fantastische tijden dat ik heb gehad met hun.
Kaja
maandag 24 december 2012
Lezing
Hallo iedereen
Op maandag 19 november ben ik naar een lezing gegaan van Bert Vanderhaegen. Dit ging door in de aula van de KATHO in Kortrijk. Deze man is priester van het bisdom Gent. Hij kwam vertellen over de dood. Zijn mening is dat we te weinig bezig zijn met de dood. We denken er te weinig aan, zowel aan onze dood als aan de dood van een ander. Tegenwoordig is er medisch heel veel mogelijk, daardoor leven mensen langer. Bert Vanderhaegen vindt spiritualiteit heel belangrijk. Hij vindt dat we die goed moeten ontwikkelen om de dood ernstig te nemen. In het UZ van Gent komt hij elke dag in aanraking met de dood. Toen ik zijn lezing aan het volgen was vond ik dat meneer Vanderhaegen iets te pessimistisch was. Hij sprak over dood alsof we niet gelukkig mochten zijn. Hij zei dat de dood er vlug kan aankomen en dat men er moet bij stilstaan. Ik had het gevoel dat we alleen aan de dood mochten denken en niet meer aan de dingen waarmee dat we nu bezig zijn. Ik vond dat hij negatief was opgesteld.
Wat ik wel geleerd heb is het stilstaan bij de dingen die belangrijk zijn zoals familie, vrienden,... het is belangrijk dat je weet dat je ze hebt, zelf in de donkere tijden.
Op maandag 19 november ben ik naar een lezing gegaan van Bert Vanderhaegen. Dit ging door in de aula van de KATHO in Kortrijk. Deze man is priester van het bisdom Gent. Hij kwam vertellen over de dood. Zijn mening is dat we te weinig bezig zijn met de dood. We denken er te weinig aan, zowel aan onze dood als aan de dood van een ander. Tegenwoordig is er medisch heel veel mogelijk, daardoor leven mensen langer. Bert Vanderhaegen vindt spiritualiteit heel belangrijk. Hij vindt dat we die goed moeten ontwikkelen om de dood ernstig te nemen. In het UZ van Gent komt hij elke dag in aanraking met de dood. Toen ik zijn lezing aan het volgen was vond ik dat meneer Vanderhaegen iets te pessimistisch was. Hij sprak over dood alsof we niet gelukkig mochten zijn. Hij zei dat de dood er vlug kan aankomen en dat men er moet bij stilstaan. Ik had het gevoel dat we alleen aan de dood mochten denken en niet meer aan de dingen waarmee dat we nu bezig zijn. Ik vond dat hij negatief was opgesteld.
Wat ik wel geleerd heb is het stilstaan bij de dingen die belangrijk zijn zoals familie, vrienden,... het is belangrijk dat je weet dat je ze hebt, zelf in de donkere tijden.
Abonneren op:
Posts (Atom)
